Katowice. Rower coraz popularniejszym środkiem transportu

xtom /UM Katowice

publikacja 11.08.2022 17:26

Liczba wypożyczeń w systemie roweru miejskiego jest już większa niż w całym poprzednim sezonie. Do tego dochodzi realizacja nowych dróg rowerowych oraz przetargi na kolejne.

Katowice. Rower coraz popularniejszym środkiem transportu Pierwsze rowery miejskie pojawiły się w Katowicach w 2015 r. R. Kaźmierczak

Jak przekonuje Marcin Krupa, prezydent Katowic, miasto od kilku lat intensywnie rozwijają infrastrukturę rowerową. Każdego roku budowane i oddawane do użytku są nowe drogi z myślą o rowerzystach. - Powiększa się również system rowerów miejskich ,City By Bike. Oba te czynniki razem tworzą potencjał dla roweru jako alternatywy do poruszania się samochodem po mieście. Korzystanie z rowerów - czy to wypożyczonych, czy prywatnych - jest działaniem nie tylko na rzecz naszej planety, ale przede wszystkim naszego zdrowia, bo to najczystsza i najzdrowsza forma transportu - mówi prezydent.

Uzupełnieniem istniejącej sieci dróg rowerowych w Katowicach będzie infrastruktura, która powstanie przy rozpoczynającej się niebawem rozbudowie układu komunikacyjnego na os. Paderewskiego - w rejonie ul. Sikorskiego i Pułaskiego. Zadanie to podzielone jest na dwie części. Pierwsza część obejmuje budowę układu drogowego wraz z infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów od ul. Granicznej do ul. Szeptyckiego, natomiast w ramach drugiej części zadania powstanie ciąg pieszo–rowerowy na odcinku od ul. Szeptyckiego do ul. Sikorskiego. Łącznie, w ramach zadania powstanie prawie 550 m infrastruktury przyjaznej rowerzystom, która połączy się z istniejącą drogą dla rowerów w rejonie ulic Granicznej oraz Pułaskiego. Termin zakończenia całej inwestycji to IV kwartał przyszłego roku.

W ubiegłym tygodniu Miejski Zarząd Ulic i Mostów ogłosił przetarg na realizację zadania dotyczącego budowy pasów rowerowych wzdłuż ul. Sokolskiej na odcinku od ul. Chorzowskiej do ul. Misjonarzy Oblatów MN. To zadanie wybrane przez mieszkańców do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego, które będzie polegało m.in. na zwężeniu ul. Sokolskiej do trzech pasów ruchu i w miejscu wygospodarowanej przestrzeni wytyczeniu pasów rowerowych po obu stronach jezdni. Podobne rozwiązanie funkcjonuje już w przestrzeni miasta, czego przykładem mogą być pasy rowerowe wzdłuż ul. Jankego. Dodatkowo, w ramach zadania, na skrzyżowaniu z ul. Morcinka oraz przed skrzyżowaniem z ul. Chorzowską pojawią się śluzy rowerowe. Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał na realizację 30 dni od momentu przekazania mu placu budowy.

W systemie City By Bike aktualnie dostępne są 124 stacje (112 miejskich i 12 partnerskich) oraz 1002 rowery - 898 miejskich i 104 partnerskie - w tym 20 w typie cargo, które mogą przewozić ładunki o masie do 100 kg lub czwórkę dzieci (tyle jest dostępnych kompletów pasów bezpieczeństwa w każdym rowerze cargo). W tym roku mieszkańcom udostępniona ma zostać jeszcze jedna stacja, zlokalizowana w rejonie kompleksu sportowego przy ul. Asnyka, której uruchomienie planowane jest na 1 września.

- W tym roku obserwujemy znaczący wzrost liczby wypożyczeń w porównaniu do roku 2021. Tylko w maju odnotowaliśmy o 20 tys. wypożyczeń więcej niż w maju ubiegłego roku, w czerwcu i lipcu sytuacja się powtórzyła i wypożyczeń było znowu o kilkanaście tysięcy więcej niż w ubiegłym roku. Niezmiennie mieszkańcy najchętniej korzystają ze stacji „Katowice-Rynek”, w której odnotowano już ponad 6 tys. wypożyczeń, „Dworzec PKP-Młyńska” ok. 3,5 tys. wypożyczeń oraz „Pułaskiego - Wodny Plac Zabaw” ponad 2,9 tys. - to wyniki z końca lipca, a więc za pierwsze 4 miesiące działania systemu w tym roku - wylicza Paweł Sucheta, przedstawiciel miasta ds. realizacji polityki rowerowej. Zresztą Dolina Trzech Stawów to jeden z najchętniej wybieranych kierunków użytkowników systemu City By Bike. Oprócz stacji przy Wodnym Placu Zabaw, również stacje „Dolina 3-ch Stawów” oraz „Camping 215” odnotowały już ponad 2 tys. wypożyczeń i łącznie z tych trzech stacji korzystano prawie 8 tys. razy.

W zeszłym roku od kwietnia do listopada system łącznie zanotował 130 171 wypożyczeń rowerów. Natomiast w okresie od kwietnia do końca lipca br. odnotowano już ponad 132 tys. wypożyczeń. W ubiegłym roku, wśród użytkowników byli tacy, którzy bardzo często korzystali z tego środka lokomocji. Rekordzista wypożyczał rower 502 razy. W samym 2021 r. zarejestrowało się ok. 10 tys. użytkowników. - W trwającym sezonie do systemu dopisało się już ponad 12 tys. nowych użytkowników - dodaje Paweł Sucheta.

Pierwsze rowery miejskie pojawiły się w Katowicach w 2015 r. Wtedy były dostępne tylko trzy testowe stacje. Z roku na rok liczba stacji rosła. W 2019 r. było ich już 76, a w 2020 r. 83. W 2021 r. przekroczona została liczba 100 stacji. W dniu tegorocznego startu systemu w bazie zarejestrowanych było 102 277 użytkowników.