Rusza budowa linii kolejowej do Pyrzowic

prze /PKP PLK

publikacja 14.01.2021 09:36

Rusza budowa linii kolejowej na lotnisko w Pyrzowicach. Na terenie budowy od Zawiercia do Pyrzowic widać już ciężkie maszyny, m.in. palownice, które przygotują pale pod słupy trakcyjne.

Rusza budowa linii kolejowej do Pyrzowic Przeznaczona do odbudowy linia kolejowa nr 182 przebiegająca przy lotnisku w Pyrzowicach. Szymon Zmarlicki /Foto Gość

W pierwszej kolejności PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. chcą zbudować tzw. łącznicę pomiędzy Zawierciem a linią 182, łączącą Pyrzowice z Tarnowskimi Górami. Linia kolejowa 182 na części swojego przebiegu jest od lat nieużywana i zdewastowana, więc w kolejnym etapie zostanie odbudowana.

Efektem inwestycji będzie dojazd z Zawiercia do lotniska w 23 min, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie niecałą godzinę. Pociągi pasażerskie będą mogły tutaj rozwinąć prędkość do 140 km na godzinę. Prace mają się zakończyć w 2023 roku.

Na łącznicy od stacji Zawiercie do linii 182 prowadzącej na lotnisko, zostaną przebudowane tory, wybudowana nowa sieć trakcyjna oraz przebudowany most kolejowy w Zawierciu. Następnie na stacji Zawiercie wybudowany będzie nowy peron nr 3 i nowy tor. Przebudowane zostaną także dwa tory, a prace obejmą również sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

- Mamy stały kontakt z wykonawcami i kontynuujemy inwestycje na polskich torach pomimo pandemii. Rozpoczynają się prace na linii Zawiercie - Pyrzowice - Tarnowskie Góry. Ten projekt istotnie poprawi skomunikowanie lotniska w Pyrzowicach z miastami województwa śląskiego, sprawność kolei aglomeracyjnej, a także połączenia dalekobieżne. Projekt ma również istotne znaczenie dla zwiększenia roli kolei jako ekologicznego transportu, w przewozach towarowych - mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na terenie prac widać sprzęt wykonawcy. Specjalistyczne maszyny, tzw. palownice, przygotują  pale pod słupy trakcyjne. Przebudowa obejmuje tory na łącznicy. W styczniu rozpoczną się prace  przy moście kolejowym w Zawierciu. Roboty nie będą wpływały na rozkładowy przejazd pociągów po linii Dąbrowa Górnicza - Zawiercie - Częstochowa. Prace w obszarze łącznicy i stacji Zawiercie planowane są do końca 2021 roku.

Dostęp do kolei zwiększą stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Z myślą o wygodzie podróżnych zostaną zmodernizowane perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba, a w Zawierciu powstanie nowy peron. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Piesi będą korzystać z nowych przejść podziemnych w Pyrzowicach Lotnisku i Siewierzu. W Zawierciu, Pyrzowicach i Tarnowskich Górach zostaną zamontowane windy. Perony będą oświetlone i wyposażone w wiaty i ławki. Komfort i bezpieczeństwo w podróży zapewnią nagłośnienie i monitoring oraz czytelne oznakowanie i tablice informacyjne.

W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km na godz., a towarowe do 80 km na godz. Inwestycja obejmie 52 obiekty inżynieryjne, w tym budowę dwupoziomowych skrzyżowań m.in. z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin - Pyrzowice. Będzie bezpieczniej dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych.

Wartość inwestycji „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie” to 660 mln zł netto, dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w II kwartale 2023 roku.