Rybnik. Zbliża się otwarcie 10 km Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna

prze / UM Rybnik

publikacja 27.03.2020 11:03

Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna na liczącym 10 km odcinku z Żor do ul. Wodzisławskiej w Rybniku zostanie otwarta prawdopodobnie w połowie kwietnia. Ma dwa pasy ruchu w każdą stronę.

Rybnik. Zbliża się otwarcie 10 km Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna 10 km drogi Racibórz-Pszczyna na terenie Rybnika czeka na udostępnienie kierowcom. L. Tyl

Budowa skończyła się w końcu grudnia zeszłego roku, ale samochody na razie nie mogą z niej korzystać. Widuje się na niej tylko rowerzystów i rolkarzy.

W połowie kwietnia jednak droga prawdopodobnie zostanie oddana do użytku.

Na razie wciąż trwają procedury odbiorowe tej największej w historii Rybnika inwestycji drogowej. Wojewódzcy inspektorzy nadzoru budowlanego zakończyli już odbiór praktycznie wszystkich  obiektów inżynieryjnych - 10 wiaduktów i 2 mostów. Wyjątkiem jest największy (i najdroższy) wiadukt, czyli estakada nad międzytorzem, pomiędzy węzłami „Chwałowicka” i „Śródmiejska”.  Kompleksowo został odebrany pierwszy odcinek części drogowej - fragment od Żor do Węzła „Gotartowicka”.

Po niedzieli 29 marca ruszą odbiory zbudowanych wzdłuż trasy 12 zbiorników, retencyjnych i przepompowni. Na finiszu są również uzgodnienia związane z kładką rowerową w pobliżu Drogi Śródmiejskiej. 

 - Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z naszymi oczekiwaniami, w połowie przyszłego tygodnia będzie można zgłosić ostateczne zakończenie robót budowlanych. Po upływie 14 dni, kiedy to uprawomocnią się wszystkie decyzje administracyjne, droga zostanie dopuszczona do ruchu - zapowiada Jacek Hawel, naczelnik Wydziału Dróg UM.  

Wykonawca dokonał też nasadzeń drzew i krzewów oraz obsiania skarp. W tym ostatnim nieco wsparło go miasto, realizując eksperymentalny pomysł zastąpienia trawy mieszanką roślin, nie wymagających szczególnych zabiegów pielęgnacyjnych. - Przekazaliśmy wykonawcy drogi nasiona specjalnej mieszanki z mikrokoniczyną i koniczyną zwyczajną, którą obsiane zostaną niektóre skarpy. Chodzi o to, by utrzymanie drogi nie generowało dodatkowej pracy i kosztów, związanych z koniecznością częstego koszenia. Ze względu na wysokość skarp i relatywnie trudny teren, ten pomysł to eksperyment - mówi Joanna Kotynia, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej.

Rybnicki odcinek Drogi Regionalnej to 10,2 km trasy dwujezdniowej, wzdłuż której powstało m.in. 5 węzłów drogowych, 11 wiaduktów i 2 mosty, a także liczne ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne, sieć kanalizacji deszczowej, przepusty i przejścia dla zwierząt. Integralną częścią inwestycji jest również budowa Drogi Śródmiejskiej na odcinku od Węzła Śródmiejskiego do skrzyżowania z ulicą Obwiednia Południowa.  

Budowa Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna rozpoczęła się w kwietniu 2017 roku. Wartość projektu to ponad 433 mln zł, z czego blisko 290 mln zł to dofinansowanie z funduszy europejskich (najwyższe w historii Rybnika).

Rybnik. Zbliża się otwarcie 10 km Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna   Rybnik, wjazd na Drogę Racibórz-Pszczyna. L.Tyl